Tips og FAQs

Her er et par tips:

Hvordan legge iAthletics til hjemskjermen blant de andre appene?

For å ha lett tilgang til iAthletics på mobil bør du legge den på hjemskjermen sammen med alle andre apper. Siden det er en web-basert app må du gjøre dette selv. 

 

  1. Åpne din webleser og gå til https://app.iathletics.no
  2. Logg inn på iAthletics (husk å krysse av for «Husk meg»)
  3. Når du er logget inn trykk på:
    1. De tre prikkene på toppen av nettleseren (Android)
    2. Eller «Dele»-knappen (iPhone)
  4. Finn «Legg til på startskjerm»-knappen (Add to home screen) og trykk på den
  5. iAthletics-logoen vil dukke opp blant dine andre apper

Hvorfor skal jeg bruke iAthletics og ikke noen av de andre appene?

De fleste andre løsninger baserer seg på mange automatiske målinger og algoritmer som ikke enda fungerer helt som de skal. De prøver rett å slett å fortelle deg noe de ikke har dataene for å fortelle deg.

 

Jeg skulle ønske at en app eller smartklokke kunne fortalt meg akkurat hvordan jeg skulle trene for å nå mitt mål. Men det finnes ikke.

 

Det er en grunn til at mitt andre hovedyrke; coaching, fortsatt er et yrke som trengs mer og mer. Kunnskapen og erfaringen sammen med hjernens evne til å se sammenhenger i et komplekst system gjør at en treners beslutning ofte er mye mer presis enn en algoritme.

 

Og vær klar på at iAthletics prøver ikke å kalkulere noe for deg, men vi prøver å gi deg de dataene du trenger for å ta en riktig beslutning om treningen din. Eller hjelpe din trener å hjelpe deg best mulig. De dataene jeg har sett at man trenger å vite i øyeblikket og over tid for å gjennomføre en treningsprosess med kontinuitet, minimal risiko for sykdom og skader og ikke minst resultater.

 

Om du ikke tar mitt ord for at dataene iAthletics gir deg er viktige: se på forskningssiden for å se hva fagfellevurdert forskning sier om saken.

Hvorfor skal jeg registrere treningen manuelt i iAthletics?

Hvis du har et ønske om å bli i bedre form bør du ha et forhold til hva du trener og hvorfor. Ved å registrere treningen manuelt i iAthletics får du nettopp dette.

 

Et par eksempler på at det er viktig:

 

  • Du har trent flere dager på rad og registrerer dag etter dag at kroppen fungerte dårligere enn normalt. Dette kan gi deg det «varselet» du trenger for å ta tak i treningen din: Kanskje du skal ta et par restitusjonsdager.
  • Du skal gjennomføre en intervalløkt i sone 4, men når du går igjennom økten etterpå ser du at du ikke kommer opp i sone 4 og du vet du har presset så hardt du klarer. Det er noe du bør ta opp med treneren din: kanskje du har registrert sonene på klokken feil, kanskje du er på vei til å bli syk eller overtrent, kanskje økten er satt opp på feil måte.
  • Du har gjennomført en løpeøkt som var planlagt å være lavintensiv, men du har likevel rangert økta som en 5’er (ganske hardt) på skalaen over hvor hard økten var. Å trene hardt når du ikke skal det kan lettere føre til skader og dette er lurt å bli oppmerksom på.

 

I tillegg så tar det faktisk ikke så lang tid: Jeg bruker ca 1 minutt på å registrere en treningsøkt.

Hva er vitsen med å svare på spørsmål hver eneste dag?

Det er tro veldig gode grunner til dette:

 

  1. Oppdage om du har en unormal dårlig dagsform
    • Om du har en unormalt dårlig dag, kanskje flere dager på rad er det ingen tvil om at å justere treningsbelastningen ned, både intensitet og mengde. Da er det andre stressfaktorer i livet som påvirker deg unormalt mye. Dersom du trener mye og hardt da er det mye forskning som har vist at man restituerer dårligere og er mer utsatt for sykdom og skader.
  2. Oppdage om du har en unormalt god dagsform
    • Når man har unormalt gode dager (i iAthletics: dagsform over 65%) bør man utnytt dette ved å trene hardt!
  3. Analysere dagsform og trening du har gjennomført hvis det skjer noe unormalt
    • Dagsform-markører er vist å være svært sensitive til hvordan man responderer på trening. Blir man ofte syk eller skadet, eller bare svært sliten kan man analysere treningsbelastning og hvordan man responderer på denne. På den måten kan du justere treningsbelastningen av enkeltøkter så du ikke responderer negativt på de.

Jeg skjønner ingenting av iAthletics! Hva skal jeg gjøre?

Da spør jeg deg:

Har trykket på de små grå spørsmålstegnene og lest teksten som står skjult bak disse?

Jeg skjønner at det kan være noe slitsomt å sette seg inn i en ny ting, hvertfall når du må lese litt for å forstå det. Likevel anbefaler jeg deg å gjøre det. Jeg har gjort mitt ytterste til at iAthletics skal være både brukervennlig og enkelt, men noe er du faktisk nødt til å sette deg inn i for å få det beste ut av løsningen.

Jeg har også prøvd å vise hvordan du kan bruke appen på instagramkontoen @iathleticsapp

Håper du velger å sette deg inn i iAthletics. Jeg bruker den aktivt hver dag og jo mer jeg bruker den, desto mer glad blir jeg i den!