I praksis ønsker vi å hjelpe alle med å trene riktig, til riktig tid med riktig intensitet!

Selv om du er en toppidrettsutøver, et ungt talent eller mosjonist som ønsker å være mer fysisk aktiv er konseptet rundt å forbedre seg den samme: Du må stimulere kroppen med en treningsøkt, restituere, trene litt mer og restituere litt mer. Dog er det ikke alltid like lett å velge riktig treningsøkt til riktig tid, for å få resultatet man ønsker.

 

Dette ønsker vi å endre på med iAthletics! Vi vil hjelpe andre å gjennomføre riktig trening til riktig tid. Dette skal vi gjøre ved å tilgjengelig gjøre viktige verktøy, som er kvalitetssikret i vitenskapen. Det skal gi deg den bevisstheten du trenger rundt din treningsbelastning, hvordan du responderer på denne og hvordan du helhetlig kan justere den så optimalt som mulig. Dette vil føre til at du reduserer risikoen for skader og sykdom og får de resultatene du ønsker!

iAthletics er den beste og mest kostnadseffektive løsningen for fysisk trening!

 

Hvorfor det spør du?

 

Det korte svaret er følgende:

Jeg er en akademiker med mastergrad på hvordan kroppen fungerer og responderer på trening, jeg har vært tidligere toppidrettsutøver, fysisk trener i militæret og coach i det sivile i mange år. Jeg har lest det nye og det gamle innen forskning på treningsbelastning og idrettsutøveroppfølging. Ikke minst har jeg brukt disse verktøyene på meg selv og mine utøvere i praksis. Denne kombinasjonen har gjort at jeg integrert forskning og beste praksis på en måte som er enkel nok for utfordringene alle som trener møter idag.

 

Dette har jeg plassert inn i iAthletics, og med en svært idealistisk visjon har jeg laget den svært kostnadseffektiv også.

 

Det litt lengre svaret:

 

Gjennom min utdannelse har jeg lest svært mye forskning, treningslære og treningslitteratur. Gjennom min utøverkarriere og coaching-virksomhet har jeg erfart svært mye. Det jeg har sett, opplevd og lest om sier meg noe svært dramatisk:

 

  • De fleste vet ikke hvordan de skal lage gode treningsprogrammer eller styre treningsbelastningen på seg selv
  • Folk påfører seg selv altfor mye treningsbelastning og har enorme hopp i progresjonen sin når de starter å trene i stedet for små skritt som de skal. Spesielt i begynnelsen når motivasjonen er høy
  • Mange lar ikke kroppen restituere skikkelig ved å gjennomføre «lette» uker fra tid til annen fordi de ikke har anelse på hvordan de har blitt påvirket av trening og andre faktorer over flere uker
  • Som et resultat av forrige punkt blir de ofte skadet: Muskler restituerer raskt. Sener og annet vev gjør det ikke
  • Mange har ikke evne til å se langsiktig på en treningsprosess, men vil ha mest mulig resultater på kortest mulig tid
  • Den kvalitative vurderingen fra noen med riktig utdanning og kunnskap om din treningsstatus, din tidligere trening, dine mål og hvordan du føler deg trumfer de fleste apper, smartklokker eller «avanserte» algoritmer i forhold til å velge din neste treningsøkt. Med iAthletics kan du bli denne personen

 

Veldig ofte blir mangelen på prestasjon eller fremgang, og forekomsten av skader eller sykdom utløst av for dårlig balanse mellom treningsbelastning, restitusjon og andre stressorer (søvn, negativt stress m.m.) i livet. Men hvordan skal du balansere det hele? Skal du trene mer eller mindre? Skal du ha lange, lette treningsøkter eller korte, intensive økter? Når skal du implementere de ulike type økter? Hvem skal si deg dette?

 

Vel. Det finnes ulike løsninger her. En av disse, kanskje den beste, er iAthletics.

 

Først vil jeg rette oppmerksomheten til andre løsninger, og også grunnen til at jeg skapte iAthletics.

 

Det finnes ganske mange verktøy som visstnok skal gjøre treningen vår bedre: smartklokker prøver å fortelle deg akkurat hvor lenge du bør restituere og hvor hardt du bør trene. Apper som strava og trainingspeaks henter ut data fra smartklokken din og watt-måleren på sykkelen din så du kan få vite akkurat hvor mange kilometer i timen eller watt per kilo kroppsvekt du hadde 20 minutter og 37 sekunder ut i økten. Det finnes ganske mye annet også. De fleste av disse løsningene har blant annet fem viktige fellestrekk:

 

  • De forer deg med utrolig mye data, som ofte er svært lite nyttig
  • Mange av dataene som blir vist er for avansert for 95% av de som trener
  • De prøver å selge deg de «sexy» tingene som ofte ikke har en viktig plass i en god og langsiktig treningsprosess. F.eks. segment-jakting i strava eller distanserekord og fartsrekorder i garmin
  • Dataene blir ikke presentert så du kan se den viktige helheten
  • Algoritmene som skal gi deg alle svarene har store svakheter i seg selv og baserer seg på målinger med store svakheter

 

For øyeblikket virker de ikke så godt de bør og du blir ofte overfloded med data som i prinsippet er irrelevant. Det er en grunn til at idrettsutøvere fortsatt har trenere og hvorfor privatpersoner er villig til å betale personlige trenere og andre coacher for å få dem i form. De er meget viktige verktøy for å gjennomføre riktig trening til riktig tid så du blir bedre med tiden: de hjelper deg med den erfaringen og kunnskapen de har for å få deg til å trene riktig til riktig tid.

 

Hva er det som gjør iAthletics annerledes?

 

Gjennom min erfaring og kunnskap har jeg tatt til meg de markørene som betyr noe. Gjennom iAthletics har jeg gjort at disse blir fremstilt så enkelt og så intuitivt som mulig så du kan, med et solid datagrunnlag, ta den beslutningen som er best for din treningsprosess. Hver dag og hver uke. Riktig trening til riktig tid og at balansen mellom treningsbelastning, treningsstimuli, restitusjon og andre ting i livet er god er det som skaper treningsresultater samtidig som du reduserer risikoen for sykdom og skader!

Med iAthletics får du den ``no-nonsense`` løsningen du fortjener, med enkle verktøy som gir deg grunnlaget for å ta gode beslutninger om din egen eller dine idrettsutøvere på rett tid.